Årets Majblomma och affisch

Elina, 12, har skapat årets majblomma – så här ser den ut

Guld, svart och pärlemor. Det är färgtemat för årets majblomma. Inspiration till designen hittade vinnaren, 12-åriga Elina Hall från Göteborg, hos sommarens gulligaste flygfä – humlan.


Årets majblomma offentliggjordes på onsdagen på skolan Katarina Södra i Stockholm. Årets blomma går i glittrande guld, svart och glimrande pärlemor i mitten. Bakom både temat och färgval står Elina Hall, 12, från Göteborg – vinnaren av årets designtävling.

Hennes designförslag gick verkligen hem hos alla barn som röstat på sin favorit i Majblommans app och på hemsidan, skriver Majblomman i ett pressmeddelande.

Affisch skapad av Lars Lerins adept

Förutom årets blomma presenterades under onsdagen också årets majblomme-affisch, som 13-årige Maxi Svensson skapat. Maxis stora förebild är konstnären Lars Lerin, och den unge talangen har redan fått ställa ut sina alster på idolens museum Sandgrund. I jobbet med affischen har även han inspirerats av humlan.

Majblommans nya generalsekreterare Tove Lindahl Greve betonar vikten av barnens engagemang är för majblommans framgång.

– Det är tack vare barnens enorma engagemang och vilja att hjälpa utsatta barn som vi varje år lyckas slå rekord. Insamlingen behövs verkligen för att vi ska kunna hjälpa barn i ekonomisk utsatthet, säger hon i ett pressmeddelande.

Rektorn: ”Ett hedersuppdrag”

Louise Karlsson som är rektor på Katarina Södra håller med.

– Att våra elever säljer majblommor skapar delaktighet, inflytande och utvecklar förmågan att aktivt verka för att förbättra barns livsvillkor i vårt samhälle. Alla mellanstadieelever erbjuds att sälja och ser det som ett hedersuppdrag. Vi är mycket stolta över att få vara värdar för majblomman i år igen.

Årets majblomma börjar säljas runt om i landet den 12 april. Då ger sig drygt 80 000 barn ut på gator och torg för att sälja blomman och samla in pengar till organisationen. Kärnan i Majblommans arbete är att minska barnfattigdomen i Sverige. Majoriteten av de pengar som delas ut i form av olika bidrag samlas in av svenska skolbarn via försäljningen av majblommor.

Förra året samlade barnen som sålde majblomman ihop 64 miljoner kronor – en ökning med hela tre miljoner jämfört med föregående år.